..wELcOMe..

assalamualaikum wbt..
salam sejahtera..

selamat datang !
have a happy blogwalking here..:)
keep in touch..stay tuned..^^,

*so sorry if i wrote in sms-ing ways..:)



Friday, July 6, 2012

halal vs haram

assalamualaikum (:

sebelum aku pergi tidur jap lagi..aku tetiba terasa nak mencoretkan sesuatu atas hamparan blog aku ni

nak coret pasai pa ni cik spirit oi?

pasal halal + haram..boleh sik?
*abis semua bahasa bercampur

halal vs haram

cam mana boleh terbit tajuk ni pulak? tetiba je

cerita nya cam gini..
tadi..sedang aku sodap sodap berFB dengan adik aku thru mak aku punya fb..
tetiba adik aku minta aku listkan makanan halal..

aku pun agak terblur di situ..

aku pun bagi la apa yang aku tau..

aku cakap kat dia..
kalau kat overseas tu memang agak susah la nak cari makanan halal..tapi kat Malaysia ni sonang je..
kalau ikut aku punya pendapat
aku categorized makanan halal tu macam ni:
-daging(kecuali cik bi + cik jing) mesti disembelih dengan dimulai nama Allah
-sayur tak ditanam menggunakan baja yang was-was
-cari makanan yang menggunakan lemak sayuran berbanding lemak haiwan

pastu..kalau nak makan kat restoran..kena pulak tengok pemilik + chef nya
sepatutnya..kita sbg muslim..kena la cari restoran yang pemiliknya muslim dan menunaikan kewajipannya sbg muslim..tapi aku tau sekarang susah nak dapat..aku pun selalu main aci redah je..mudah mudahan aku akan lebih peka nanti..
kalau misalnya kita ni tercampak ke overseas..confirm 100% kita tak tau mana restoran halal kan?
jd..aku rasa better kita pergi masjid..bertemu dengan umat Islam kat masjid tu..mana la tau kot-kot dapat jumpa dengan pemilik restoran makanan halal ke? untung la kita kan..
tapi mesti betulkan niat datang masjid untuk beribadah ya..(:

so far..ni je la..
aku bukan duk overseas pn..
ni based on apa yang aku dengar la..
kalau salah..mohon dibetulkan..

p/s: umat Islam tu mmg ramai..mana-mana pasti ada umat Nabi Muhammad SAW ni..so..proud to be muslim..bukan susah pun hidup kita ni kalau hidup berasaskan Islam (:


No comments: